Administratorzy stron i fanpage firmy na Facebook'u spędzają dużo czasu próbując dowiedzieć się, co najlepiej opublikować stronie(albo stronach). Jest to pochwalne, lecz... istnieją lepsze i szybsze sposoby. Nie mniej, plusy za wysiłek się należą.
Jak już wcześniej pisaliśmy, posty na Facebook'u są najlepszym sposobem na połączenie się z fanami, za pośrednictwem wiadomości i informacji, jaką zamieszczamy na swojej "ścianie". Nie mniej, trzeba wyrobić w sobie zacięcie, by szybko i łatwo - a przede wszystkim skutecznie - odnajdywać treści, które można publikować tak, by przyciągnęły uwagę odbiorców.
Istnieje aż czterech rodzajów postów, jakie możemy publikować na swoim fanpage'u:
1. Tekstowe,
2. Linki,
3. Zdjęcia,
4. Pliki wideo.
Spróbujemy omówić każdy z nich pod kątem motywacji za ich opublikowaniem, oraz celów, jakie staramy się nimi osiągnąć.
Posty tekstowe
Jest to najbardziej podstawowy typ postu, jaki można zrobić na swojej stronie - i prawdopodobnie stanowią one większość wszystkich publikacji w mediach społecznościowych. Tylko tekstowe posty są szybkie i łatwe - dlatego są one tak powszechne. W rzeczywistości, ilość "polubień" i komentarzy są tu naszym głównym celem. Chcemy przecież zaangażować naszych odbiorców!
Głównym celem i motywacją do delegowania powinno być to, aby ludzie komentowali i dodawali swoją opinię tworząc z nami w ten sposób dialog klient-firma. Najlepszym na to sposobem jest zadawanie krótkich pytań, wymagających krótkiej odpowiedzi. Polecamy ograniczać długość swoich postów do 80-120 znaków - wszystkie dłuższe posty już zmniejszają szansę, że ludzie będą reagować. (Zwłaszcza, że tak wielu użytkowników używa dzisiaj do przeglądania Facebook'a jedynie swoich smartfonów.)
Jakich rezultatów się spodziewamy? Większego zaangażowania naszych odbiorców. Jeśli Twój post dostaje duż ilość odpowiedzi, Facebook ustawia go na wyższej pozycji Edgerank, co powoduje jeszcze większym rozpowszchnieniem postów w późniejszym czasie.
Linki
"Link'iem" można się podzielić ze swoimi odbiorcami, gdy wklejamy adres URL w polu statusu, a Facebook generuje miniaturę, tytuł i opis strony, do której odnosi się link. Dzieje się to automatycznie, po czym adres url można spokojnie usunąć - miniatiura i odnośnik nadal będą widoczne w naszym statusie. Jaki jest cel publikowanie linków? Zwiększenie ruchu i przepływu internautów na twojej stronie.
Celem głównym publikowania linków to skłonienie ludzi, aby odwiedzili stronę internetową, do której on się odnosi (stronę własną lub inną). Część tekstowa powinna być krótka i zawierać jakieś wezwanie do działania, aby zachęcić ludzi do kliknięcia. Jeśli umieścimy tam zbyt wiele informacji użytkownik nie będzie miał powódu, aby kliknąć na link.
Pamiętajmy, ludzie przegląają MNÓSTWO informacji w Internecie, a już zwłaszcza na Facebook'u. Musimy dać im powód, aby zatrzymali się właśnie na naszym linku, inaczej ominą go wzrokiem.
A czego możemy się spodziewać? Traffic, traffic, traffic na naszej stronie!
Zaangażowanie odbiorców w odpowiedź na linki jest chyba najniższe spośród wszystkich typów postów. To dlatego, że odsyłamy użytkowników Facebook do innej witryny. A kiedy odbiorca wróci i zobaczy Twój post jeszcze raz (jeśli kiedykolwiek to zrobi), jest mniej prawdopodobne, że go skomentuje lub udostępni - zwłaszcza jeśli już zostawił swój komentarz na stronie, do której go odesłaliśmy. Jeśli jednak skomentuje link na twojej ścianie, jest to ogromne zwycięstwo. Ich komentarz tworzy News Feed opowieść dla wszystkich ich znajomych i prawdopodobnie sprowadzą więcej zainteresowanych do naszego fanpage'a.
Zdjęcia
Posty ze zdjęciami zdążyły zrobić się bardzo popularne na Facebooku w ostatnim roku. Prawdopodobnie przyczyniły się do tego sukcesy Pinterest i Instagram. Ale gównym powodem jest chyba po prostu fakt, ż zdjęcia to najszybsza metoda przyciągnięcia naszej uwagi na zmiennej tabicy Facebook.
Na celowniku - zaangażowanie i akcja. Naszym celem głównym, zamieszczając zdjęcie, jest uzyskanie zaangażowania odbiorców. Chcemy, aby nasi zwolennicy "lubili", komentowali i dzielili się naszym zdjęciem ze swoimi przyjacielami i znajomymi. Podobnie jak w przypadku postów tekstowych naszym celem jest to, by ludzie rozmawiali o naszym poście. Zwiększona interakcja będzie podnosić nam Edgerank, co spowoduje, że nasza strona będzie bardziej widoczna w kanale wiadomości naszych fanów.
Czego możemy się spodziewać? "Polubień", komentarzy i przede wszystkim - odzewu. Im bardziej chwytliwy jest obraz, tym większe prawdopodobieństwo, że odzew odbiorców będzie większy. Jeśli fotografia jest nudna, lub pzedstawia coś, co ludzie już widzieli ze 100 razy, będzie mniej prawdopodobne, że będą chcieli to skomentować lub podzielić się zdjęciem.
Pliki wideo
Filmimi to chyba najmniej popularny rodzaj postów na Facebooku. Większość właścicieli stron po prostu nie tworzy wiele oryginalnych treści wideo - a jeśli tak, to dodają je do YouTube, a dopiero potem udostępniają link. Jest to ogromna szansa na niesamowity Edgerank, stracona przez większość stron. Badania pokazują, że filmy na Facebook'u generują większy odzew niż filmy z YouTube, kiedy udostępniamy je na fanpage.
Celem tutaj jest, oczywiście, zwiększenie zaangażowania fanów. Nasz film musi być informatywny, oryginalny (przesyłając coś, co nie jest naszą własnością, może sprawić, że dostaniemy zakazu umieszczania nowych wiadomości na Facebook'u) i przekonujące.
Czego możemy się spodziewać? Zwiększonego Edgerank. Przyznajemy, wspaniałych rezultatów nie osiągniemy od samego początku. Ale nie można się zniechęcać - dialog z odbiorcami przełoży się na lepszy content. A jeśli trafimy na odpowiednią grupę docelową odpowiednią treścią, powinniśmy zobaczyć dużą ilość "polubień", komentarzu i udostępniania filmu.
Co dalej?
Teraz trzeba zaplanować co i kiedy udostępnimy na Facebook'u. W przeciwnym razie powieje nudą, jeśli kilkakrotnie udostępnimy ten sam post. Nie można też machnąć magiczną różdżką, by automatycznie dużo osób lubiło naszą stronę - dlatego, choćby na początku, należy eksperymentować różnym rodzajem postów, aby zobaczyć który z nich generuje największe zainteresowanie naszych odbiorców.